Collectie

'Handen' - acryl op doek

De collectie

Is de maker van deze schilderijen dezelfde persoon?
____

Dit soort vragen mag ik trots met ja beantwoorden. Voor mij is het juist de verscheidenheid in techniek, stijlen en materiaal wat mij zo eigen maakt.

De zachtheid van pastel, de intentie van acryl, de eenvoud van het potlood en de kracht van olieverf. Ik voel het iedere keer als een enorme eer en uitdaging om met dit materiaal mijn gevoel er in te leggen.

Verder heb ik veel naar bekende en minder bekende kunstschilders gekeken. Het inspireert mij enorm hoe penseel en verf zo’n impact kunnen hebben op het maken en bewonderen van een schilderij.

Acrylverf is ideaal voor beginners omdat je “fouten” eenvoudig kunt herstellen.
De werken van Helmantel en Delmée hebben mij geïnspireerd in het werken met olieverf. Het is heerlijk werken met dit materiaal. 

Hoe kijk je naar een geschilderd portret? En hoe naar een portretfoto? Kijk je anders dan in een spiegel? Wanneer ik een portret schilder wil ik graag schilderen wat de persoon uitstraalt. En dat is vaak meer dan je denkt…

Om de herinnering en inspiratie van een dier vast te kunnen leggen op het doek is een echte wisselwerking tussen de kunstenaar en de opdrachtgever een vereiste. Het geheel is een intens en dierbaar proces. 

De eenvoud en kracht van een lijn heeft mij altijd geboeid en geïnspireerd. De onderwerpen zijn divers en vaak universeel. Van geboorte tot het eind van een ander begin. Het lijnenspel zegt soms meer dan woorden…

Het lijkt zo simpel om te schilderen met water en verf… Het is echter lastiger dan je denkt. Bij het schilderen met aquarel kun je niets corrigeren. Alles wat je doet is definitief. Water laat zich namelijk niet sturen.

Wanneer ik schilder met het zachte en vloeiende pastel ontstaat er altijd iets van samenhang, gevoel en verfijning. Vaak geven de pastelkleuren precies weer wat je als sfeer op het doek wilt toevoegen.